4.04.2011

ჩეჩნები ოსმალეთში,სუხნას და სუხეილას ჩეჩნები

by Gueorgui Mardjanichvli on 2010 წლის 26 07, ორშაბათი, 2:06-ზე


სუხნას და სუხეილას ჩეჩნები : 

1911 
წელს ჩეჩნებმა ზერკადან ათიოდე კილომეტრის მოშორებით დააარსეს სხვა სოფელი სუხნაეს სოფელი ზერკასთან შედარებით ნაკლებად დაცული იყოჩეჩნებს მრავალი შეტაკება მოუხდათ ახლო-მახლო მცხოვრებ ბედუინებთანმათ და იმახსოვრეს 1919 წელს მომხდარი სახელგანთქმული ბრძოლაქალებმა და ბავ- შვებმა თავი შეაფარეს ზერკას მაშინ როდესაც მამაკაცები დარჩნენ და იცავდნენ სოფელსქრონიკა ყვება : ისინი იბრძოდნენ დღის მანძილზე,მაგრამ საღამოს ზერკადან მისულმა ჩეჩნებმა ზურგიდან შეუტიეს ბედუინებს რამაც მისცა მათ ომის მოგების საშუალებადაიღუპა სამი ჩეჩენი და ოთხი არაბი. ამის შემდეგ ოსმან შამს-უდდინმა მომიყვა ზოგი დეტალი : ბიძაჩემი იბრძოდა იქთავის მეგობრებთან ერთად მან შემოუარა ბედუინების პოზიციას და დაიკავა სოფელზე გაბატონებული ბორცვის მწვერვალი. სუხნას ჩეჩნებს ზერკას ჩეჩნები ბედუინები ეგონათ და საუწყეს მათ სროლა. ამასობაში სროლა გაიგო ორმა ჩეჩენმა რომლებიც თავის ნახირებს იცავდნენ ბედუინების ერთი ბანაკის ახლოსისინი მიხვდნენ რომ დაწყებული იყო ბრძოლა და მიუახლოვდნენ ბედუინების ერთ-ერთ კარავს რომელშიც სამი არაბი იყომათ მოკლეს ორი არაბი და დაჭრეს მესამეამ დროს ბანაკში მივიდნენ სხვა ბედუინებიც. 
« 
ნუ გეშინიათ ნურაფრის,არ გაინძრეთუთხრა მათ დაჭრილმამანამდე სანამ ჩემს კარავში იქნებით თქვენ დაცული იქნებითარც ერთი ბედუინი ხელს არ გახლებთჩვენში ეს წესია...» ჩეჩნები კარვიდან გავიდნენ მხოლოდ მოგვიანებით,დაზავების შემდეგბედუინებმა ისინი საღ-სალამათი მიიყვანეს სუხნამდე. სუხნას აშენებამდე ზერკას ჩეჩნებმა 1906 წელს უკვე შექმნეს მეორე სოფელი სუჰეილაიმხანად იორდანიის თურქული ადმინისტრაციის ბინა იყო სალტში, 40-ოდე კილომეტრით მოშორებით ზერკადან. ციხე-სიმაგრე სალტი ოდესღაც იყო რგვიპტის სახელგანთქმული მამლუქი სულთანი ბაიბარსის სამყოფელი და 1882 წლამდე ოსმალეთის მთავრობა მას იყენებდა როგორც გარნიზონის ადგილსაქედან თურქული რაზმები მიდიოდნენ არემარის ბედუინებისაგან გადასახადების ასაკრეფად. ზერკას ხალხი რეგულარულად დადიოდა თურქებთან ჩეჩნების ამბებზე სალაპარაკოდ ისინი ჩერდებოდნენ ხოლმე სალტიდან 15-ოდე კილომეტრით მოშორებულ ტყეში წყაროსთან,ლოცულობდნენსადილობდნენ და ცოტა ისვენებდ- ნენმათ ძალიან მოსწონდათ ამ ადგილის სიგრილე და სილამაზე და ვინაიდან კავკასიიდან ზერკაში ისევ ჩამოდიოდა ასობით ჩეჩენი მათ თურქულ ადმინისტრაციას სთხოვეს დასახლების და სოფლის აგების ნებართვამათ დართეს ნება და მისცეს ახალი მიწებიმაშინ ადგილს დაეუფლა ზერკას 25 ოჯახი რომელთაც მალე შეუერთდა 13 სხვა ოჯახიმათი ლიდერი ეკუთვნოდა ბენოთა დიდ ჩეჩნურ გვარსოსმან შამს-უდდინმა გამაცნო სუჰეილას დამფუძნებელი ბენოს შვილიშვილი საიდ ბენორომელმაც დამპატიჟა მასთან და სოფლის მოხუცებთან,რელიგიურ ლიდერებთან და სახმელეთო არმიის გენერალ მოჰამედ ბეშირთან ერთად სასადილოდ. წარჩინებულები,ოსმან შამს-უდდინიაბდულ-ღანი და გენერალი ისხდნენ დიდ მაგიდასთან,მაშინ როდესაც ახალგაზრდები მოკრძალებულად ისხდნენ კართან უბრალო სკამებზე. სადილამდე ცოტა ადრე შემოვიდა ლამაზი ,ძალიან მაღალი ჭაღარა მოხუციყველა მაშინვე ადგა ფეხზე პატივისცემის გამოსახატავადეს იყო სუჰეილას მერი საიდ ბენოს უფროსი ძმა ( მისმა ერთ-ერთმა ძმამსოფლის მეურნეობის ყოფილმა მინისტრმა პენსიაზე გასვლის შემდეგ გროზნოსთან ახლოს იყიდა სახლი პატარა ბაღით სიბერის წყნარად გასატარებლად). ჩვენ ათიოდე ვიყავით მაგიდის ირგვლივ და ვსაუბრობდით კავკასიაზედაიწყო ლაპარაკი ამ სახელის წარმოშობაზე და ვახსენეთ ძალიან ძველ არაბულ ტექსტებში ნახსენები მთა კაფი. აბდულ-ღამი ამბობდა რომ ჩეჩნური ენა ერთ-ერთი უძველესი ენაა მსოფლიოშიმისი მტკიცებით ის ძალიან ჰგავს არამეულ ენასამის დასადასტურებლად ის წარმოსთქვამდა შუმერების,ბაბილონელების, ხათების,ასურელების თუ ფინიკიელების ისტორიიდან აღებულ ადგილთა თუ პიროვნებათა სახელებს და მათ მნიშვნელობას ხსნიდა ჩეჩნური ენის საფუძველზე... ზერკას ჩეჩნების მსგავსად სუჰეილას ჩეჩნებიც იხსენებენ ერთ დიდ ბრძოლას ბედუინებთან რომელიც მოხდა მათი ცასვლიდან ერთი წლის შემდეგ
აი როგორ გაიხსენეს ეს ბრძოლა იმ საღამოს : სუჰეილას ბედუინები თავს დაესხნენ1907 წლის 3 მაისს,პარასკევსბრძოლები მიმდინარეობდა სოფლის ქუჩებშიცჩეჩნებს თავის დასაცავად ჰქონდათ სულ ხუთი თოფი,მაგრამ მათ მოახერხეს ბედუინების მოგერიება და,მეტიც, ბედუინების ბელადის მოკვლა. ამ ბრძოლიდან ცოტა ხნის შემდეგ აბადთა ტომის ბედუინმა შეთხზა სიმღერა რომელიც აღწერს იმ დღის მოვლენებსიმ დროს ბედუინებს ჩეჩნების მსგავსად არ ჰქონიათ დამწერლობა და ისინი კავკასიელების მსგავსად მნიშვნელოვან მოვლენებს იხსომებდნენ პოემების შეთხზვით და იმპროვიზაციითამ პოემებს ისინი გალობდნენ საღამოობით ან ღამისთევათა დროს და ასე გადასცემდნენ ისტორიას თაობიდან თაობაში. ამ ბრძოლაში დამარცხების მიუხედავად ბედუინები ხოტბას ასხავენ ჩეჩნების გმირობას... 
(გაგრძელება იქნება).

No comments:

Post a Comment