6.10.2011

ევროპული ვნებების ისტორიიდან:

კულტურა ოკუპაციის პირობებში- II
Gueorgui Mardjanichvili-ის მიერ 2011 წლის 07 06, სამშაბათი, 15:10-ზე
წიგნი: გარიგება მტერთან,
ბრაზილაშის პროცესი
(ის დახვრიტეს 1945 წელს).
ზოგი შემოქმედი და ინტელექტუალიმაგალითად ჟან პოლანიაქტიურები იყვნენ წინააღმდეგობაშიმაგრამ თავის დიდ უმრავლესობაში კულტურულ ელიტას არ შეუტანია განსაკუთრებული წვლილიმაგრამ განა შესაძლებელი იყო მეტის მოლოდინი ? ეს კითხვა მსჭვალავს რიდინგის წიგნს.  ის რომ მწერლებს ომის შემდეგ უარესად ეპყრობოდნენ ვიდრე კოლაბორაციონისტ მეწარმეებს თუ მოხელეებს გვაფიქრებინებს რომ მრავალი ფრანგის აზრით კულტურულ ელიტას მეტის გაკეთება შეეძლოსარტრიმაგალითადფიქრობდა რომ ინტელექტუალებს სხვებზე უფრო დიდი პასუხისმგებლობა ეკისრებოდათდე გოლი თითქოს იზიარებდა ამ თვალსაზრისსმას არ გადაურჩენია ბრაზილაში სიკვდილით დასჯისაგან თუმცა რენე ბუსკეს მსგავსი ნამდვილი მკვლელები აგრძელებდნენ ბრწყინვალე კარიერას ადმინისტრაციაშიიმიტომ რომ მისი თქმით « მწერლობაში ისევე როგორც ყველაფერში ნიჭი პასუხისმგებლობაა ». ამერეკილებისაგან განსხვავებით ფრანგები თაყვანს სცემდნენ მათ მწერლებს და მოაზროვნეებსიქნებ მათ იფიქრეს რომ უღალატეს მათ ამ ნდობას ? რიდინგმა დაასკვნა რომ დიდ ფრანგ მწერალთა უმრავლესობა არ ყოფილა კოლაბორაციონისტიკოლაბორაციონისტები არ ყოფილან ჟიდიკლოდელისარტრიკამიუელუარი თუ არაგონიის ამავე დროს აღნიშნავს რომ ნამდვილი პოეტები მხოლოდ წინააღმდეგობის მონაწილე პოეტები 
იყვნენრომ არ ყოფილა კარგი ფაშისტური პოეზიაუდავოდ დიდი მწერალი სელინი მიემხრო ნაცისტთა ბარბაროსულ თეზისებს მაგრამ ის მეტისმეტად იყო შეყვარებული თავის თავში და ვერ იცლიდა ვინმესთან და განსაკუთრებით გერმანელებთან აქტიური თანამშრომლობისთვისკულტურულ კოლაბორაციონისტთა უმრავლესობა მართლაც თითქოს მეორე რანგის ადამიანები იყვნენმაგრამ დრიე ლა როშელიაბელ ბონარი ( ვიშის განათლების მინისტრი), პოლ მორანი (1942 წელს გახდა ვიშის კინემატოგრაფიული ცენზურის კომისიის თავმჯდომარედა ბრაზილაში არ ყოფილან უბრალო მწერლუკებიგულუბრყვილობა იქნებოდა ნიჭის გაიგივება სათნოებასთან ვინაიდან დიდად ნიჭიერის შემოქმედებიცმოცეკვავე სერჟ ლიფარიპიანისტი ალფრედ კორტოაქტიური კოლაბორაციონისტები იყვნენსხვებიჟან კოქტომორის შევალიემარსელ ჟუჰანდოსაშა გიტრიარსებობდნენ რუხ ზონაშიხან ცოტათი წაიკოლაბორაციონისტებდნენ და ხან ეხმარებოდნენ ძველ მეგობარ ებრაელს თუ კი ამის შესაძლებლობა მიეცემოდათ და ამავე დროს დასეირნობდნენ ქალაქში ყველაზე რაფინირებულ გერმანელებთან ერთადკულტურული ცხოვრების ზოგი უდიდესი ფიგურამაგალითად პიკასომატისიპულენკიმესიანიისევე როგორც სარტრი და სიმონ დე ბოვუარი მეტ-ნაკლებად ცხოვრობდნენ ისე თითქოს ომი არც იყოისინი კონცენტრირებული იყვნენ მათ შრომაზე და ქმნიდნენ ზოგ მათ საუკეთესო ნაწარმოებს. 1940 წლის ბოლოს მატისს შესთავაზეს ვიზა ამერიკის შეერთებულ შტატებში წასასვლელად მაგრამ მაგრამ მან უარყო შეთავაზება და თქვა: “ რაღა დარჩება საფრანგეთისგან თუ კი ყველაფერი და ყველა საუკეთესო აქედან წავა? » ეს დამოკიდებულება ზოგმა შეიძლება მიიჩნიოს კოლაბორაციონიზმის პასიურ ფორმად კიმდენად რამდენადაც ნაცისტებს განსაკუთრებით პარიზში სურდათ ნორმალურობის ფასადის შექმნავითარება არ ყოფილა ესოდენ მარტივიჰიტლერს და გებელსს ნამდვილად უნდოდათ რომ პარიზი ისევ ყოფილიყო კულტურული დედაქალაქიმაგრამ მათი ხედვა არ შეესაბამებოდა მატისისპულენკის და კოქტოს ხედვასგერმანელების მიზანი იყო მათი კულტურის ვერსია რომელიც გამოჩნდებოდა უმაღლეს იდეალადმისაბაძ მაგალითად და ფრანგული კულტურის დაყვანა პარიზული ცელქობის მსუბუქ კარიკატურაზეუაზრო კომედიები თეატრებშიმოცეკვავე ასულები კაბარეებშიარაფრისმთქმელი გასართობი ფილმები კინოებშიზუსტად ისე როგორც თქვა გებელსმა : “მე გასაგებად ვბრძანე რომ ფრანგებმა უნდა გადაიღონ მსუბუქიცარიელი და შეძლებისდაგვარად სულელური ფილმები”. გერმანული მაღალი კულტურის შემთხვევაში ამ პოლიტიკამ გარკვეულად იმუშავა მხოლოდ მუსიკის სფეროშიბრბოები მიდიოდნენ ჰერბერტ ფონ კარაიანის მიერ ნადირიჟორები ვაგნერის ოპერების მოსასმენადმაგრამ გერმანული კინოკინემატოგრაფილიტერატურა თუ სახვითი ხელოვნება ბევრი არაფერი იყო მიუხედავად იმისა რომ პარიზული ბომონდის დიდმა ნაწილმა ფერებით და ქათინაურებით მიიღო ნაცისტი მოქანდაკე მეხანძრე არნო ბეკერიმთავარი მფერებელი და ქათინაურების მთქმელი ჟან კოქტო

No comments:

Post a Comment