4.09.2011

ქრისტიანობა დემოკრატიულად-2: ევროპელ მღვდელთა ნაუბარი, კერიგმა


by Gueorgui Mardjanichvli on 2010 წლის 31 03, ოთხშაბათი, 18:47-ზე

«ისეთ რაიმეს ნუ გააკეთებ რაც შენს ძმას აცდუნებს ამიტომ ნუღარ გავასამართლებთ ერთმანეთს, არამედ იმსჯელეთ იმაზე რომ ძმამ ძმას შებრკოლება ან ცდუნება არ დაუდგას

(მოციქული პავლეს წერილი რომაელთა მიმართ 14,13).

«ხოლო ჩვენ, ძლიერთ, გვმართებს ვზიდოთ უსუსურთა უძლურება და არ ვეძებოთ საკუთარი თავის სიამოვნება» 
(მოციქული პავლეს წერილი რომაელთა მიმართ 15,1).


არსებობს ჭეშმარიტებათა იერარქია. მწვერვალზეა იესოს სიკვდილი და აღდგომა.
პავლე მოციქული
წყაროები 
როგორ ცხოვრობდნენ პირველი ქრისტიანული თემები? რას ასწავლიდნენ იქ? როგორ იყო მათ ასამბლეებში «ჰომელიების» შინაარსი ? და რატომაა მნიშვნელოვანი ამ კითხვებზე პასუხების გაცემა?


როგორი კრედო ასულდგმულებდა პირველ ქრისტიანებს?

ერმანულ-ფრანგული ტელევიზია არტეს გადაცემები და მრავალი პუბლიკაცია ავლენს მრავალი ადამიანის დაინტერესებას ქრისტიანობის და ეკლესიის საწყისებით. «საწყისი მუდამ უხილავია»,ამბობდა ტეიარ დე შარდენი და ბუნებრივია რომ მრავალი კითხვა ჩნდება მაშინ როდესაც ჩვენ ვცდილობთ დაახლოებას ჩვენი ქრისტიანული ისტორიის საწყისებთან. ჩვენ აღარ გვაკმაყოფილებს სახარებათა, მოციქულთა საქმეების და წერილების სიტყვა-სიტყვით წაკითხვა. ყველაფერი ცოტა უფრო გართულდა. მაგრამ ეს ახალი კრიტიკული წაკითხვები არაა გამაღარიბებელი. ისინი გვიხსნიან თუ როგორ გადალახეს პირველმა ქრისტიანებმა იდუმალი ზღურბლი. ეს გადალახვა დაკავშირებულია თვით აღდგომის საიდუმლოსთან :
როგორ გაჩნდა ამდენი სისუსტიდან ძალა რომელმაც უბიძგა სახარების მისიონერებს მსოფლიოს გზებზე დადგომისაკენ? როგორ გაჩნდა ამდენი ეჭვიდან და ამდენად სუსტი რწმენიდან რწმენა რომლითაც პირველი მოციქულები და პირველი მიმდევრები გამოსთქვამენ სარწმუნოების ფუნდამენტურ უწყებას? 
ბევრი ლაპარაკის გარეშეც ცხადია რომ ეს კითხვები ქრისტიანობის საწყისების პარადოქსების შესახებ აქტუალურია სახარების, კარგი, სასიხარულო სიახლის მოწმედ მოწოდებული ყოველი ქრისტიანისთვის.

«მე გადმოგეცით ის რაც თვითონვე მივიღე»:
იბლიის სპეციალისტები ტექნიკურ სახელს «კერიგმა» იყენებენ ქრისტიანობის საწყის პერიოდში სარწმუნოების არსებითი ნაწილის საზეიმოდ, საჯაროდ განცხადების არღსანიშნავად ( ეს ტერმინი მომდინარეობს ბერძნული სიტყვიდან «კერუგმა»-«საჯარო განცხადება»). ისინი გვთავაზობენ მათი კვალის პოვნას ახალი აღთქმის ნაწერებში. ვიტორიო ფუსკოს თქმით შესაძლებელია რწმენის ასეთი განცხადებების კვალის პოვნა. ზოგჯერ თვალსაჩინო მითითებები არსებობს როდესაც მოცემული ფორმულა წარმოდგენილია როგორც ნაქადაგევის, რწმენის, აღსარებაზე თქმულის მოკლედ განმეორება. ამ თვალსაჩინო ნიშნების არარსებობისას რწმენის ფორმულათა მიმანიშნებელია «სტერეოტიპული ფორმა, საწყისისადმი დაბრუნება სხვადასხვა ნაწერში,ლინგვისტური მინიშნებები». მე მინდოდა ამ ნაკვალევის გაყოლა, ამ საწყისი კრედოს პოვნა, იერუსალიმის,ანტიოქიის თუ კორინთოს მოედნებზე და სინაგოგებში განცხადებულის ექოს მოსმენა. ამოვიდეთ მოციქულ პავლეს მიერ კორინთელებისადმი მიწერილი პირველი წერილის კარგად ცნობილი ერთი პასაჟიდან. მას ახასიათებს რწმენის ფორმულირებათა სიმოკლე,თხრობითობა,მაგრამ დიდი დოქტრინალური სიმჭიდროვე,დატვირთულობა. 
ავლე XV თავში იხსენებს თავის ქადაგებას აღდგომაზე : «ქრისტე მოვიდა ჩვენი ცოდვებისათვის, როგორც წერილებშია,და რომ დაკრძალული იქნა იგი და რომ აღდგა მესამე დღეს, როგორც წერილებშია,და რომ გამოეცხადა კეფას და შემდეგ თორმეტს, შემდეგ გამოეცხადა ხუთასზე მეტ ძმას ერთდროულად,რომელთა უმრავლესობა აქამდე დარჩა, ზოგმა კი განისვენა...». შემდეგ ჩამოთვლის გამოცხადებათა სხვა მოწმეებს მის ჩათვლით : «შემდეგ გამომეცხადა მეც, როგორც უდღეურს». 
«იესოს სიკვდილისა და აღდგომის ხსენება, ასაც რეფრენად ახლავს გამოთქმა « როგორც წერილებშია» არის არქაული,მთელი ახალი აღთქმის ყველაზე ნათლად გამოთქმული კრედო, მრწამსი,ამბობს თეოლოგი და პუბლიცისტი მიშელ ქესნე. ეგზეგეტებმა მასში დაინახეს ქრისტიანთა პირველი კრედო.
ეს ტექსტი მართლაც შეიცავს ქრისტანული რწმენის არსებით ელემენტებს : ცოდვათა შესაწყალებლად ქრისტეს სიკვდილის ცენტრალური მოვლენა და მისი აღდგომა მესამე დღეს; წერილების რეალიზაცია; მოციქულთა ჯგუფის და, განსაკუთრებით ,პირველი მათგანი პეტრეს მოწმობა. ყველა ამ ელემენტს გაიმეორებენ უფრო განვითარებულ კრედო-მრწამსებში მოციქულთა სიმბოლოდან ნიკეა-კონსტანტინეპოლის კრედომდე. ამ შეხსენების შესაყვანად ქრისტიანული რწმენის ბირთვში პავლე იყენებს ზმნებს « მიღება» და «გადაცემა»; ისინი მიუთითებენ მოძღვრებაზე რომლის წყაროც პავლეზე მაღლაა.

«იესო ქრისტე უფალია» :
ფორმულა « იესო ქრისტე უფალია»- გამოთქმა ნიშნავს ქრისტეს აღდგომის რწმენის გამოთქმას. ყველა კერიგმატული გამოთქმის ცენტრია აღდგომა და ხმარობენ სხვადასხვა გამოთქმას : «აღდგა» (თესალონიკელთა მიმართ 1 4,14); ხანდახან იხმარება გამოთქმა 
«გამოღვიძებული» ან «გამოღვიძება». ზოგჯერ ზმნის სუბიექტია იესო, მაგრამ უფრო ხშირად იხმარება პასიური ფორმა :
«... თუ შენი პირით აღიარებ რომ იესო უფალია და და შენი გულით ირწმუნებ რომ ღმერთმა აღადგინა იგი მკვდრეთით, გადარჩები» ( მოციქულ პავლეს წერილი რომაელთა მიმართ 10,9),
«პავლე მოციქული არა კაცთაგან და არც კაცის მიერ, არამედ იესო ქრისტეს და მამა ღმერთის მიერ,რომელმაც მკვდრეთით აღადგინა იგი» ( მოციქულ პავლეს წერილი გალატელთა მიმართ 1,1). საეკლესიო დოგმის განვითარების ხანგრძლივი ისტორიის დასაწყისში, ამბობს მამა სესბუე, არის იესო ნაზარეველის მოწაფეთა სიტყვა. ისინი მოთხრობის ფორმის სულ უბრალო სიტყვაში იესო ნაზარეველს აცხადებენ ქრისტედ და უფლად. ეს განცხადება (კერუგმა,კერიგმა) ამოდის ისეთი მოვლენიდან როგორიცაა აღდგომა,რომლის მოწმეებადაც აცხადებენ თავს ეს ადამიანები; ეს განცხადება წარმოთქმულია პირველი თემის მიერ მიღებული სულის ძალით. ამ განცხადებათა ლექსიკონი ცხადადად არის ებრაულ გარემოში : უფალი, ხსნა და მხსნელი,თვითონ აღდგომა, ეს სიტყვები გამოსულია ებრაელი ხალხის ისტორიიდან და მისი რწმენის განვითარებიდან. ქრისტიანობა თავიდან იყო « იუდეო-ქრისტიანობა» და შემდეგ გამოიყენა მან ბერძნული აზრის კატეგორიები თავისი მრწამსის გამოსათქმელად დიდ ქრისტოლოგიურ კრებებზე რომლის დოქტრინაც გამოიხატა «ნიკეა-კონსტანტინეპოლის კრედო»-ში.

რა საჭიროა წყაროსთან დაბრუნება?
რითია საინტერესო ქრისტიანთა პირველი თემების განცხადებები? ეს არაა 
პირველი ქრისტიანული უწყების უტყუარი ფორმულების,თვითონ მოციქულთა სიტყვების მონახვის არქეოლოგიური ინტერესი . ახალი აღთქმის «დემითოლოგიზაციის» და მხოლოდ თავდაპირველის, ყველაზე პირველყოფილის შენახვის სურვილი იქნებოდა საშიში ოცნება რომელიც დაგვავიწყებდა სახარებათა ადამიანურ ხორცს. ფაქტებს და მოქმედებებს,იესოს მოძღვრებას. ეს იქნება მისი ერთგვარი დეზინკარნაცია. 
Добавьте подпись
მაშ რატომ? მიტომ რომ ადამიანთა ისტორიაში რწმენა, პირველ ქრისტიანთა,
ჩვენი რწმენა არ ვითარდება შესაქმის ღმერთიდან მარადიული სიცოცხლის ღმერთამდე განკაცებაზე, ჯვარზე, აღდგომაზე და სულიწმიდის მოფენაზე გავლით მიმავალი ხაზოვანი ლოღიკის თანახმად. ის ვითარდება სპირალურად, კერიგმას მიერ შექმნილი ცენტრის ირგვლივ ბრუნვით. ეს სპირალი ფართოვდება რათა თანდათანობით მოიცვას ქრისტიანული რწმენის ყველა სფერო. რწმენის პირველი განცხადებები მოწმობენ იესო ქრისტეს სიკვდილისა და აღდგომის ცენტრალური ხასიათის შესახებ. ვიტორიო ფუსკო აღნიშნავს რომ ძველმა ეკლესიამ ძალიან ადრე განსხვავა ერთმანეთისაგან სახარებები და სხვა ნაწერები. მისი თქმით ნაწერთა ამ ორ ჯგუფში გადამწყვეტი მოვლენა ერთი და იგივეა,უფალის სიკვდილი და აღდგომა; მაგრამ ერთ ჯგუფში ესაა მისვლის პუნქტი,რომლისკენაც იყრის თავს ყველაფერი, სხვებში კი პირიქით, ესაა დასაწყისი, ყველაფრის წყარო. კერიგმატული განცხადებები გამოხატავენ ახალშობილ რწმენას: «საწყისს რომელშიც ფესვგადგმულია ყველაფერი», მთელი ქრისტიანული მოძრაობა და ყოველი ჩვენთაგანის პერსონალური ისტორია.

«ჭეშმარიტებათა იერარქია» :
რწმენის პირველი განცხადებების ყურადღება შეგვახსენებს რომ არსებობს «ჭეშმარიტებათა იერარქია». გული უკავია და მთავარს გამოთქვამს ცენტრალური ბირთვი, «ფუნდამენტური, მთავარი განცხადება». იმის თქმა რომ არსებობს «ჭეშმარიტებათა იერარქია» ნიშნავს იმის თქმას რომ ზოგი ჭეშმარიტება შეადგენს რწმენის ცენტრალურ ბირთვს, სხვა ჭეშმარიტებები კი არაა მეორეხარისხოვანი, მაგრამ ისინი არის ამ გულის, ამ ცენტრის გვერდით, განაპირას...
სხვაგვარად რომ ვთქვათ კერიგმა, «რწმენის ფუნდამენტური» განცხადება არის ის რაც ნათელს და აზრიანს ხდის რწმენის ყველა « ჭეშმარიტებას»; მაშინ როდესაც იზოლირებულნი, ისინი ბუნდოვანნი და ხშირად უაზრონი იქნებოდნენ. ერთადერთი მაგალითი : ერთმა ბევშვმა მისი პირველი ზიარების წინ მითხრა რომ მას არ შეეძლო დაჯარება იმისა რომ პურის ეს ნაჭერი და ეს ცოტაოდენი ღვინო იყო ქრისტეს სხეული და სისხლი.
როგორ უნდა ვუპასუხოთ მას იმის უთქმელად რომ ეს განცხადება მართლაც უაზრო იქნებოდა თავისი სიცოცხლის, სხეულის და სისხლის გამწირავ იესოს 
აღდგომით რომ არ მიეღო ევქარისტიულ პურში და ღვინოში რეალურად ყოფნის ძალა და უნარი? 

ელემენტარული კატეხიზმოსთვის : 
პირველ კრებათა დოგმატურ განვითარებებს ერთის შეხედვით არაფერი აქვთ საერთო კერიგმის სიმარტივესთან,მკაცრ სიმოკლესთან. ისინი იყენებენ ბერძნული ისტორიისა და აზრის ლექსიკონს. და მიუხედავად ამისა «მართლმადიდებელი» რწმენის დამცველები დაეყრდნენ კერიგმას და მის განცხადებას :
იესო მოკვდა ჩვენთვის. ის აღდგა ჩვენი ხსნისათვის. მათი მსჯელობა ეფუძნება იმას რომ ხსნა ჩვენთვისაა. თუ იესო არაა სავსებით ადამიანი მას ნამდვილად არ უკისრია პასუხისმგებლობა ადამიანურ ბუნებაზე, მაშინ ჩვენ, სხვა ადამიანებს არ უნდა მიგვაჩნდეს რომ მან ნამდვილად გვიხსნა.; თუ კი იესო მამის თანასწორი ღმერთი კი არა მხოლოდ ღმერთის რანგში აყვანილი შვილია მაშინ მას შეუძლია საკუთარი თავის ხსნა მაგრამ არ შეუძლია ჩვენი ხსნა.
ახალგაზრდები მოდიან ეკლესიაში ჯვრის დასაწერად, დასაქორწინებლად. მე მათ ვეკითხები მათი რწმენის შესახებ. ყველაზე გასაგები პასუხია: ჩვენ გვწამს ღმერთი». როდესაც მე მათ ვეუბნები რომ ჩვენ,ქრისტიანებს გვწამს იესო ქრისტეს ღმერთისა, ეს დაზუსტება მათ აბნევს.
ელემენტარული კატეხიზმო ისევ უნდა დაიწყოს კერიგმიდან,ქრისტიანული რწმენის წყაროდან. «რომ ნახეს იგი, თაყვანი სცეს,ხოლო ზოგიერთი დაეჭვდა» (მათე 28,17). 
«მოგვიანებით ეჩვენა იმ თერთმეტს, იმხანად მსხდართ და უსაყვედურა ურწმუნოება და გულქვაობა მათი,ვინაიდან არ ირწმუნეს მათგან,ვინც იგი იხილა აღმდგარი» (მარკოზ 16,14).

რწმენის ფორმულები :
«ამრიგად მტკიცედ იცოდე მთელმა სახლეულმა ისრაელისამ,რომ ღმერთმა გახადა უფლად და ქრისტედ ის იესო,რომელიც თქვენ ჯვარს აცვით»
( საქმე 2,36);

« ვინაიდან თუ გვწამს,რომ იესო მოკვდა და აღდგა,მაშინ ღმერთი იესოს საშუალებით განსვენებულებსაც მოიყვანს მასთან ერთად» მოციქულ პავლეს პირველი წერილი თესალონიკელთა მიმართ 4,14);

« იმიტომ რომ თუ შენი პირით აღიარებ,რომ იესო უფალია,და შენი გულით ირწმუნებ,რომ ღმერთმა აღადგინა მკვდრეთით,გადარჩები» (მოციქულ პავლეს წერილი რომაელთა მიმართ 10,9);

« ვინაიდან თავდაპირველად გადმოგეცით ის, რაც თვითონვე მივიღე,
რომ ქრისტე მოკვდა ჩვენი ცოდვებისთვის,როგორც წერილებშია,და რომ დაკრძალული იქნა იგი და რომ აღდგა მესამე დღეს,როგორც წერილებშია,და რომ გამოეცხადა კეფას და შემდეგ თორმეტს» (მოციქული პავლეს პირველი წერილი კორინთელთა მიმართ 15,3-5).

«და ყოველმა ენამ აღიაროს რომ იესო ქრისტე არის უფალი მამა ღმერთის სადიდებლად» (მოციქულ პავლეს წერილი ფილიპელთა მიმართ 2,11).

ქრისტიანობა დემოკრატიულად-3: რა ადგილი აქვს ბიბლიას ქრისტიანობაში?

by Gueorgui Mardjanichvli on 2010 წლის 01 04, ხუთშაბათი, 13:10-ზე

აღდგომა აძლევს აზრსა და მნიშვნელობას მთელ ბიბლიას.

 რა ადგილი აქვს ბიბლიას ქრისტიანობაში?
ხშირად ლაპარაკობენ «წიგნის სამ რელიგიაზე». ესაა დავიწყება იმისა რომ ბევრ სხვა რელიგიასაც აქვს წიგნები. და ყველაზე მეტად კი იმის დავიწყებაა რომ წიგნის სტატუსი სულაც არაა ერთი და იგივე ამ სამ რელიგიაში.
ქრისტიანობაში ბიბლიას უკავია სრულიად გამორჩეული ადგილი. 

ჩვენ ვართ თემის რელიგია :
იმთავითვე უნდა აღინიშნოს რომ ქრისტეს არ დაუწერია არაფერი: მან წიგნი კი არა თემი, მართალია პატარა,მაგრამ უნივერსალური, საყოველთაო მოწოდების თემი დასტოვა. ქრისტემ დატოვა არა ინიციირებულთა, განდობილთა სექტა არამედ მთელი 
griunevaldi, aRdgoma
კაცობრიობისთვის კარგი, სასიხარულო სიახლის საუწყებლად გაგზავნილი ადამიანები.ეს არსებითია იმიტომ რომ ჩვენ ვართ არა იმდენად წიგნის რამდენადაც თემის რელიგია. სწორედ ეს თემია სიტყვის მატარებელი. ქრისტეს წასვლიდან 30-ოდე წლის გასვლის შემდეგ დაიწყეს მათი მოგონებებისათვის სიმყარისა და სიმდგრადის მისაცემად სახარებების წერა მორწმუნეებმა რომლებიც ხედავდნენ თუ როგორ ქრებოდნენ მოციქულები, პირველი მოწმეები. პირველი, მაშ, თემია, სწორედ ის გვაძლევს წიგნს. და ეს გრძელდება : როგორ გვეცოდინებოდა სახარებები ქრისტიანთა სხვადასხვა თემს თაობიდან თაობაში რომ არ გადაეცა ისინი? მაგრამ არც ესაა ყველაფერი : სწორედ თემი სწყვეტს თუ რომელია კანონიკური ნაწერები და რომელია აპოკრიფები ქრისტეს შესახებ ნაწერებს შორის. პირველი ალიანსის შემთხვევაში 70 წლისთვის და ებრაელი ერის ნგრევის შემდეგ კანონის დოქტორები შეიკრიბნენ ჟამნიაში (თელ ავივის სამხრეთით) და დაადგინეს სია. ქრისტიანებმა ის მიიღეს, მაგრამ დაუმატეს ბიბლიის ბერძნული თარგმანიდან მოსული წიგნები. ახალმა აღთქმამ საბოლოო სახე მიიღო IV საუკუნის ბოლოს. მაგრამ იმისათვის რომ ეკლესიას (კათოლიკურს) ის ოფიციალურად ეღიარებინა საჭირო გახდა ტრანტის (ტრიდენტის) კრების (XVI .) ლოდინი. მნიშვნელოვანი ისაა რომ მიიღეს წიგნები ეომლებსაც სხვადასხვა ეკლესიები იყენებდნენ სპონტანურად. კიდევ ერთხელ კანონმდებელია მორწმუნეთა თემი. 

ნაკარნახევი კი არა, შთაგონებული წიგნები :
თემებმა მათი რწმენა ამოიცნეს ამ წიგნებში და მათ «შთაგონებული წიგნები» უწოდეს რაც ნიშნავს იმას რომ ამ წიგნების ავტორები ღვთაებრივი გავლენით იყვნენ შთაგონებულნი. სახარებები შთაგონებული იყო და არა ნაკარნახევი. ადამიანი ავტორები ნამდვილი ავტორები იყვნენ, ისინი სულით იყვნენ შთაგონებულნი და ისინი წერდნენ თავისი ტემპერამენტით, მათ კულტურაში, ენებზე რომლებზეც ლაპარაკობდნენ იქ სადაც იყვნენ,მათი თემების საჭიროებათა შესაბამისად. მაშ ესაა დროში და სივრცეში არსებული წიგნები. ღმერთის წყალობით ჩვენ არ გვაქვს წმინდა ენა. ჩვენ მხოლოდ ბერძნულად ვიცით იესოს მიერ არამეულად წარმოთქმული სიტყვები და ისინი გვესმის ჩვენს ლოკალურ ენებზე. მეტიც, ჩვენ გვაქვს ერთმანეთისგან საკმაოდ განსხვავებული ოთხი სახარება. განსაკუთრებით გამოირჩევა წმინდა იოანეს სახარება. ესაა ნამდვილად იესო ქრისტეს სახარებები, მაგრამ შესაბამისად იმისა თუ როგორ ხედავენ მას მათე თუ მარკოზი...ყოველი მახარებელი წარმოადგენს ამოუწურავი პოტენციის მქონე ერთი სახარებისეული უწყების განსაკუთრებულ ასპექტებს. მოკლედ, ჩვენი ნაწერები, პირველი ალიანსის ნაწერების ჩათვლით, გარკვეულად უკვე წარმოადგენენ ინტერპრეტაციასრაც გვაძლებს ჩვენც კულტურათა და დღევანდელ პრობლემათა შესაბამისად მათი ინტერპრეტაციის უფლებას. ერთი პირობით: ყოველი ინტერპრეტაცია უნდა შეესაბამებოდეს თემის რწმენას, თუნდაც ეს რწმენა ახალ ნიუანსებს იძენდეს ამ ინტერპრეტაციათა შუქზე. 

ყველაფერი ადამიანისაგანაა, ყველაფერი ღმერთისგანაა :
წმინდა წერილის სწორად ინტერპრეტაციისთვის უპირველეს ყოვლისა უნდა გავი-
გოთ ჩვენთვის საინტერესო პასაჟის სიტყვა-სიტყვითი მნიშვნელობა, ესე იგი გავიგოთ თუ რისი თქმა უნდა ჩვენთვის ტექსტს. მაგრამ რადგანაც ჩვენ აღარა ვართ არც იმ კულტურაში და არც იმ მენტალურ კატეგორიებში საჭიროა ისტორიაში, ლინგვისტიკაში და მეცნიერების სხვა დარგებში დღეს ხმარებული მეთოდების გამოყენება. ბიბლიის ერთი ფრაზის გამოცალკევება და მისი განხილვა მისი უშუალო აზრის შესაბამისად (უშუალო აზრი არ უნდა გავაიგივოთ სიტყვა-სიტყვით მნიშვნელობასთან) ფუნდამენტალიზმია და არ გამოხატავს ტექსტის ჭეშმარიტებას. ლაპარაკია ადამიანის ენაზე და ამიტომ წმინდა ტექსტი უნდა დაექვემდებაროს კრიტიკას რაც გულისხმობს მთელ ენას, და ეს არა მისი მნიშვნელობის დასამცირებლად, არამედ მისი მომსახურებისთვის. 
წმინდა ტექსტი, დიახ, მაგრამ ალიანსის ლოღიკის ნაყოფი ; ყველაფერი ადამიანისგანაა და ყველაფერი ღმერთისგანაა. ვატიკანის II კრება დადგენილებაში ღვთაებრივი გამოცხადების შესახებ გაბედულად ლაპარაკობს წმინდა წერილის და განკაცების მსგავსებაზე (III,13). ორრივე შემთხვევაში ლაპარაკია ღმერთის სიტყვაზე ადამიანის სიტყვაში.
აღსანიშნავია რომ ეკლესია მუდამ ეწეოდა ინტერპრეტაციას, თუმცა ანალიზის ინსტრუმენტები განუწყვეტლად იხვეწებოდა : წმინდა წერილი თავის თავს უკეთებს კომენტარს და ახდენს საკუთარი თავის ინტერპრეტაციას. ჩვენს ხელთ არსებული პირველი ალიანსის ტექსტი არის საუკუნეთა მანძილზე ახალი ვითარებების საჭიროებების შესაბამისი ინტერპრეტაციების კრებული. ახალი აღთქმის შემთხვევაში საკმარისია შევხედოთ იმას თუ როგორ განმარტავს პავლე კლდიდან მჩქეფარე წყალს : «და ყველანი სვამდნენ ერთსა და იმავე სულიერ სასმელს,ვინაიდან სვამდნენ სულიერი კლდიდან,რომელიც თან მიჰყვებოდა მათ;ხოლო ეს კლდე იყო ქრისტე» ( ძვლი აღთქმის გადასახლების ინტერპრეტაცია მოციქული პავლეს მიერ (1 კორინთელთა მიმართ 10,4). იგივე ითქმის მოციქული პავლეს მიერ სარას და აგარის პერსონაჟების ინტერპრეტაციაზე : « ვინაიდან დაწერილია რომ ორი ძე ჰყავდა აბრაჰამს, ერთი მოახლისაგან და მეორე თავისუფალი (დედაკაცისაგან). მაგრამ რომელიც მოახლისაგან,ის ხორციელად შობილი იყო,რომელიც თავისუფალი-აღთქმის მიხედვით. ამაში არის ქარაგმა. ეს არის ორი აღთქმა: ერთი სინაის მთიდან,მონობისათვის შობილი,რომელიც არის აგარი. ვინაიდან აგარი არის სინაის მთა არაბეთში და თანამედროვე იერუსალიმს შეესაბამება,ვინაიდან ის მონობაშია თავის შვილებთან ერთად. ხოლო ზემოთა იერუსალიმი თავისუფალია: ის ყველა ჩვენგანის დედაა. ვინაიდან დაწერილია: იხარებდე,უნაყოფო, რომელიც არა ჰშობ; დასძახე და დაჰკივლე,რომელსაც მშობიარობის ტკივილები არ განგიცდია,იმიტომ რომ მიტოვებულს მეტი შვილები ჰყავს,ვიდრე ქმრიანს. და ჩვენ,ძმებო,ისააკის მიხედვით აღთქმის შვილები ვართ. და როგორც მაშინ ხორციელად შობილი სდევნიდა სულით შობილს,ისევეა ახლაც. მაგრამ წერილი რას ამბობს?-განდევნე მოახლე და მისი ძე,ვინაიდან მოახლის ძე ვერ გახდება მემკვიდრე თავისუფალი (დედაკაცის) ძესთან ერთად. ამრიგად,ძმებო,ჩვენ მოახლის შვილები კი არა ვართ,არამედ თავისუფალი (დედაკაცის) » ( მოციქულ პავლეს წერილი გალატელთა მიმართ 4 22-31). 
იგივე ითქმის მახარებლების მიერ მოყვანილ ციტატებზე. ავიღოთ მაგალითად მათეს მიერ მოყვანილი ძველი აღთქმის ციტატები : ახალ კონტექსტში განმეორებულნი ისინი ორიგინალისაგან სრულიად განსხვავებულ რამეს ნიშნავენ: ამაში დასარწმუნებლად საკმარისია წავიკითხოთ მეორე თავი (მოგვების ვიზიტი და ეგვიპტეში ლტოლვა).
მოგვიანებით ეკლესიის მამები ხშირად თავისუფლდებიან ტექსტების სიტყვა-სიტყვითი მნიშვნელობისაგან მათთვის ზოგჯერ ხელოვნურობასთან ახლო «სულიერი მნიშვნელობის» მისანიჭებლად.

ღმერთის სიტყვა თვითონ ქრისტეა :
ყველაფერი ეს იმის სათქმელად რომ ჩვენი დამოკიდებულება წიგნთან სრულიად ორიგინალურია. მართალია რომ ებრაელები უყოყმანოდ მიმართავენ ინტერპრეტაციას. მაგრამ თალმუდი უწინარეს ყოვლისა შინაგანი ინტერპრეტაციაა.სხვათა შორის უაღრესად გემრიელი და გონივრული ინტერპრეტაცია. ის იშვიათად მიმართავს კვლევის «პროფანულ» მეთოდებს. ჩვენ კიდევ ერთხელ არა ვართ « წიგნის რელიგია», ჩვენ ვართ წიგნების მქონე, წიგნების დამწერი რელიგია. წიგნებისა რომლებიც გამოხატავენ თემის რწმენას და რომლებიც ამდენად წარმოადგენენ მის უმაღლეს კრიტერიუმს. გასაგებია რომ წმინდა წიგნის ინტერპრეტაცია რთულია. ამას გარდა ბევრი ცდილობს ბიბლიის წაკითხვას ახსნის გარეშე და ისინი შეიძლება დარჩნენ ინერტულები, შეიძლება მოიწყინონ კიდეც ზოგი წიგნის კითხვისას.  კათოლიკური ეკლესიის შემთხვევაში მისი რწმენის დამფუძნებელ ტექსტებს ხსნის, განმარტავს, აქტუალობას ანიჭებს საეკლესიო თემი. ღწმენა ჩვენს ტექსტებს უყურებს როგორც მაჩვენებელ სვეტებს. წმინდა წერილით მუდამ ვუსმენთ და ვუყურებთ ქრისტეს. მე მუდამ ცოტა ვნერვიულობ როდესაც წირვის დროს სახარების კითხვის შემდეგ წარმოვადგენ წიგნს და ვამბობ : «სიხარულით მივესალმოთ ღმერთის სიტყვას» ვინაიდან ღმერთის სიტყვა არის თვითონ ქრისტე და თემი კარგადააა შთაგონებული როდესაც პასუხობს : «დიდება შენ უფალო იესო». 
იმის თქმის შემდეგ რომ ქრისტიანობა თემის რელიგიაა უნდა დავამატოთ რომ ის არის პიროვნების,პერსონის რელიგია : სწორედ ქრისტე აქცევს თემს ერთ სხეულად,თავის საკუთარ სხეულად.

წმინდა წერილი რწმენის ეტალონი :
ბიბლია მაინც ასრულებს უმთავრეს როლს და სერიოზულად უნდა გავუწიოთ ანგარიში იმ ფაქტს რომ ბიბლია « შთაგონებულია». ის რწმენის მცველი და ეტალონია, მეტიც, ის რწმენის საკვებია. ისაა ღმერთის მუდამ ახლებურად გაგების უშრეტი წყარო და მასთან შეხვედრის გზამკვლევი. მიუხედავად ამისა ის რჩება დალუქული, დაბეჭდილი წიგნი და მხოლოდ ქრისტეს, მის აღდგომაში,
«
მსხვერპლედ მიტანილ კრავს» ძალუძს მისი შვიდი ბეჭდის მოხსნა (იხ. აპოკალიფსი 5, 1-10). ვთარგმნოთ : ორი აღთქმა გველაპარაკება მხოლოდ ქრისტეზე, ესე იგი ღვთაებრივის და ადამიანურის საწყისიდანვე ჩასახულ და დროთა განსრულებამდე არსებულ კავშირზე.

rembrandti, qriste
kurnavs avadmyofebs

წმინდა წიგნი გველაპარაკება ღმერთზე და ადამიანზე და სწორედ ამიტომ, რათა მას მიეღო დასრულებული სახე საუკუნეთა მანძილზე საჭირო გახდა ავტორთა სიმრავლე. აღდგომა აძლევს აზრს და მნიშვნელობას მთელ ბიბლიას, ამსხვრევს მის ყველა ბეჭედს. სწორედ ამიტომაა აღდგომა ერთდროულად მთავარი გამოცდა რწმენის წყარო. გასაკვირი არაა რომ ევქარისტია, რწმენის ცენტრალური საიდუმლო და აღდგომის გახსენება იწყება წმინდა წერილის კითხვით. შეიძლებოდა გვეფიქრა რომ «კურთხევები» რაღაცას უმატებენ ბიბლიურ რწმენას. არადა ზეიმის გულია გახსენება ქრისტეს მიერ მისი უკანასკნელი სერობის დროს წარმოთქმული სიტყვებისა. ასე აღწევს წმინდა წერილი ჩვენს ცხოვრებაში. მორწმუნენი იკვებებიან ქრისტეთი და ჩვენ ვიღებთ ჩვენი ცრემლების სიმწარითა და ღმერთის სიტკბოთი სავსე წიგნს.

სიმართლე, მართლმსაჯულება ანთავისუფლებს : 
დოგმების უკან, წმინდა წერილი. ის რასაც ვუწოდებთ დოგმებს არის საეკლესიო თემის მიერ მიღებული ინტერპრეტაციები,მაგრამ წმინდა წერილი მუდამ იგულისხმება. დოგმები ხშირად უფრო მნიშვნელოვანები არიან იმით რასაც უარყოფენ ვიდრე იმით რასაც აცხადებენ. ასე მაგალითად ქალკიდონის კრებამ 451 წელს მიიღეს სიტყვა «პერსონა» რითაც უნდა აღენიშნათ მამა,ძე და სული. ამით მათ უპირველეს ყოვლისა უარყვეს იდეა რომლის თანახმადაც მამა,ძე და სული შეიძლება იყვნენ ერთი და იგივე ღვთაებრივი პერსონის სამი გარეგნობა, სამი «კეპკა», რომლებსაც ღმერთი ზედიზედ იხურავს რათა გაგვიწიოს დახმარება. ეს იქნებოდა დასასრული რწმენისა რომ ღმერთი არის ურთიერთობები და ერთგულება ახალი აღთქმისადმი. ჩვენ ვამბობთ სიტყვას « პერსონები»,მაგრამ ეს სიტყვა არაა მოკლებული ორაზროვნებას. წმინდა ავგუსტინე არ ყოფილა ენთუზიასტი. ის წერდა :
«
იმ პირობით თუ მათ მივიღებთ ერთგვარი უზუსტობით. ჩვენ ვკმაყოფილდებით ამ გამოთქმებით ( იპოსტასები, პერსონები) რათა შეგვეძლოს რაიმე პასუხის გაცემა კითხვაზე « სამი რა?» ( De Trinitate 7,4-6).

ფუნდამენტალიზმი :
უარყოფს რომ ღმერთის მიერ შთაგონებული სიტყვა გამოხატული იყო ადამიანური ენით. ის ცდილობს ტექსტის განმარტებას ისე თითქოს ტექსტი სიტყვასიტყვით ნაკარნახევი იყოს სულის მიერ.

ინკარნაცია, განკაცება :
აქტი რომლითაც ღმერთმა იესო ქრისტეში შეისხა მოკვდავი და ტანჯვის განმცდელი ადამიანის ხორცის მსგავსი ხორცი.